سفارش تبلیغ
صبا ویژن

:: هامون و تفتان

رهبر انقلاب: در این استان، مسأله امنیت یک مسأله اساسى است

مرصـاد دیدگاه

همزمان با ششمین سالگرد سفر تاریخى رهبر معظم انقلاب به استان سیستان و بلوچستان و استقبال کم‌نظیر مردم شریف استان (از سیستانی و بلوچ و بیرجندی و یزدی و همه اقوام) از ایشان، بنا دارم متن کامل سخنان ایشان را مجدداً بگذارم تا هم به بینش عمیق و دلسوزی پدرانه ایشان بیشتر توجه کنیم و هم مسئولین کشوری و استانی، رهنمودهاى ایشان را سرلوحه خویش قرار دهند و بصورت جدی فرمایشات ایشان را پیگیری کرده و اجرایی کنند. ان‌شاءالله
مرصاد

بیانات رهبر معظم انقلاب در اجتماع عظیم مردم زاهدان، 4/12/1381

این استان براى شخص من، استان خاطره‏هاست. به گذشته ذهنِ خود که مراجعه مى‏کنم، یادگارهاى ذهنى فراوان از این استان به‏صورت پى‏درپى در طول سالیان، موجود است. اگرچه این خاطره‏ها برخى ناهنجاریها و تلخیها را دارد؛ اما شیرینى آنها بیشتر است. در دوران رژیم طاغوت، تبعید تلخ بود، اما آشنایى با مردم عزیز این استان بسیار شیرین بود. در سالهاى قبل از انقلاب، یعنى سال پنجاه‏وشش و پنجاه‏وهفت که به توفیقِ جبرى در این استان اقامت داشتم، گنجینه‏اى از زیباییها و خاطره‏هاى شیرین در ذهن من انباشته شد. سالها قبل از آن هم مردم عزیز و مؤمن همین شهر زاهدان از زبان من حقایقى را درباره نهضتِ تازه آغاز شده اسلامى شنیدند. در سال 1342 در همین شهر زاهدان دلهاى گرم و بامحبّتِ مردم این جرأت و امید را به من بخشید که بتوانم درباره حسّاسترین مسائلِ آن روز با آنها حرف بزنم. البته عکس‏العمل رژیم جبّار طاغوت سخت بود. مأموران در همین فرودگاهى که امروز وارد زاهدان شدم، مرا به هواپیما سوار و به قزل‏قلعه تهران منتقل کردند. ممکن است این خاطره به نظر تلخ بیاید؛ اما به شما صادقانه عرض کنم این یکى از شیرین‏ترین خاطره‏هاى زندگى من در دوران مبارزات طولانى با طاغوت است؛ زیرا من آن روز زاهدان و مردم آن را کشف کردم و از مرد و زن، سیستانى و بلوچ، یزدى و بیرجندى و کرمانى و سایر اقوامى که در این استان هستند، محبّتها دیدم و آنها را شناختم. در سال 1356 که بار دیگر در حال تبعید به زاهدان و از آن‏جا به ایرانشهر آمدم، این آشنایى به من کمک کرد تا بتوانم به اعماق دل پُرمحبّت و گرم مردم این استان راه پیدا کنم.
محرومیتهایى که در این استان دیدم، یک انگیزه قوى و آرزوى بزرگ در من به‏وجود آورد و آن این‏که باید به این استانِ با این همه استعداد و به این مردمِ با این همه صفا کمک کرد تا بتوانند زندگى سعادتمند و لایق شأن خود را در پیش گیرند. لذا بعد از پیروزى انقلاب، اوّلین حکم مأموریتى که امام رضوان‏اللَّه‏علیه صادر کردند، حکمى به این بنده حقیر براى سفر به استان سیستان و بلوچستان بود. من آمدم و مناطق گوناگون این استان را از نزدیک دیدم و انقلاب وظیفه خود را در قبال این استان حس کرد. از جنوبى‏ترین نقاط استان، از منطقه چابهار و نیکشهر و نِبت و فَنّوج و اِسپَکه و غیره تا مناطق شرقى این استان، منطقه سراوان و جالق و سرباز و از مناطق شمالى این استان، منطقه زابل و دریاچه هامون تا غرب این استان، منطقه بَزمان و دَلگان و چاه‏هاشم و جازموریان و غیره خبرها گرفتم، با مردم این مناطق نشستم، داخل کپرها رفتم و با دردها و رنجهاى اینها که در دوران رژیم طاغوت بر روى هم انباشته و متراکم شده بود، آشنا شدم.
انقلاب خود را در قبال سیستان و بلوچستان موظّف دید و کار از روزهاى اوّل شروع شد. جهاد سازندگى و اجتماعات و جمعیتهاى مردمىِ خودجوش در این مناطق مشغول کار شدند. جوانان امروزِ زاهدان و ایرانشهر و چابهار و زابل نمى‏دانند که گذشته این استان چگونه بود. اگر گذشته وحشتناکِ زندگى در این استان تصویر شود، معلوم مى‏شود که نظام اسلامى در این منطقه چه خدمات بزرگ و گرانبهایى انجام داده است. اما آن حقیقتى که از یاد من نمى‏رود و امیدوارم یکایک مسؤولان همیشه آن را به یاد داشته باشند، این است که این استان چندین برابر آنچه که به آن خدمت شده، نیازمند خدمت است. محرومیتهایى که بر اثر تسلّط طولانى پادشاهان جبّار و بى‏فکر و بى‏کفایت بر مردم این استان تحمیل شده است، باید در طول مدّت برطرف شود. بخصوص پنج سال خشکسالى پى‏درپى در این استان، مشکلات را مضاعف کرده است
.

مسؤولان دولت جمهورى اسلامى یک فهرست طولانى از کارهایى که باید در این استان انجام گیرد، بر روى کاغذ آوردند، تصویب نمودند و مسؤولیتها را بین وزرا تقسیم کردند. من دیشب تا پاسى از شب با وزرا نشستم، از یکایک آنها سؤال کردم: از وظایفى که بر عهده آنهاست، این‏که چقدر انجام گرفته و برنامه براى آینده چیست. این انگیزه و همّتى که امروز ما را نسبت به مسائل مردم این استان حسّاس مى‏کند، به فضل پروردگار خواهد توانست گامهاى بسیار بلندى را براى عمران و آبادانى و امنیت و پیشرفت فرهنگى این استان بردارد. شکّى نیست که خدمت زیادى شده است؛ اما شکّى هم نیست که محرومیت هنوز خیلى زیاد است. در این استان زمینه‏هاى عمران و پیشرفت فراوان است. این استان از لحاظ وضع هوا - که براى کشاورزى بسیار مساعد است - از لحاظ معدن، از لحاظ آبزیان و شیلات، از لحاظ مسیر ترانزیت تجارى، از لحاظ مردم با استعداد و از لحاظ داشتن مرزهاى طولانى، استان حسّاسى است. مرز آبى و خاکى این استان، هزار و پانصد کیلومتر است. مسائل این استان در دل خود تهدیدهایى دارد که مى‏شود آنها را به فرصتها تبدیل کرد و از فرصتها استفاده نمود تا تهدیدها را برطرف کرد.
در این استان، مسأله امنیت یک مسأله اساسى است. همسایگى با دو کشور و در مسیر قاچاق اجناس خطرناک و مواد مخدّر و غیره قرار گرفتن، براى این استان یک وسیله ناامنى است. یکى از وظایف حتمى مسؤولان، برخورد با این پدیده است. قاچاق مواد مخدّر یعنى سوداگرى مرگ، سوداگرى بیمارى، سوداگرىِ از کار افتادگى انسانها و نابود کردن نسل جوان. هیچ مجوّز شرعى براى چنین کار جنایتکارانه‏اى وجود ندارد. همه قشرهاى مردم عزیز این استان باید در قبال مسأله قاچاق مواد مخدّر حسّاس باشند. البته خطر قاچاق منحصر به قاچاق مواد مخدّر نیست؛ چرا که در کنار آن، اشرار و سوءاستفاده‏چیان و فرصت‏طلبان بى‏انصاف و بى‏رحم قرار دارند. قاچاقچیان کلان هم عامل تهدیدند؛ زیرا تجارت و داد و ستد سالم کشور را تهدید مى‏کنند. دولت و مسؤولان خود را در قبال این مسائل موظّف مى‏دانند، مردم هم باید کمک کنند. آحاد مردم عزیز این استان باید وظیفه همکارى نکردن با اشرار و قاچاقچیان را همیشه به کسانى که به این نکته توجّه ندارند، گوشزد کنند. راه صحیح و سالم بازرگانى - که مردم این استان داراى میل داد و ستد و بازرگانى‏اند - باید بر روى مردم باز شود.
یکى از برجستگیهاى مهم این استان، ایمان عمیق اسلامى مردم، چه سنّى و چه شیعه است. ایمان عمیق اسلامى، یکى از نقاط قوّت این مردم است. لذا نظام اسلامى که امروز پرچم عزّت اسلام را در دنیا به دست گرفته و قدرتمندانه با صداى بلند از اسلام و قرآن دفاع مى‏کند، متّکى به حمایت این ایمانها و دلهاست. هرجا ایمان اسلامى هست، لشکریان جان‏برکف نظام اسلامى در آن‏جا هستند. امروز در هر نقطه‏اى از دنیاى اسلام که شما بروید، پرچم برافراشته‏اى که امام راحل عظیم‏الشّأنِ ما در دفاع از عزّت اسلامى بلند کرد، مایه افتخار و عزّت و هویّت محسوب مى‏شود. مسلمان و کشور اسلامى در دنیا زیاد است؛ اما فرق است میان ملتهایى که نامشان مسلمان است و معتقد به اسلامند، درعین‏حال حاکمیت و قدرتمدارى قدرتهاى ضدّاسلامى را با گوشت و پوست خود در داخل کشورهایشان تجربه و حس مى‏کنند، و ملتى که اسلام را به عنوان حاکم بر زندگى خود پذیرفته و پرچم حاکمیت قدرتمند اسلام را در دست گرفته، تحمیل هیچ حکومتى را قبول نمى‏کند، زیر بار هیچ قدرت فرامرزى و بین‏المللى نمى‏رود و تهدید و تطمیع قدرتهایى که از بُن و بنیاد با اسلام مخالفند، آن ملت را از دفاع از اسلام باز نمى‏دارد. امروز جمهورى اسلامى مظهر چنین دولت و ملت ایران مظهر چنین ملتى است. دفاع از این ملت و دفاع از نظام قدرتمند اسلامى که اسلام را با عزت خود و با همان قدرت نبوى در دنیا بر سرِ دست مى‏گیرد و به آن افتخار مى‏کند، مال مردمان مؤمن است و شما مردم استان سیستان و بلوچستان از ایمان برخوردارید و اسلام را از بُن دندان و با همه وجود قبول دارید. البته باید مراقب باشید که دشمنان اسلام این همزیستى و برادرى بین شیعه و سنّى را به هم نزنند. یکى از افتخارات ما این است که مردم ما در نقاطى که تفاوتهاى مذهبى و قومى وجود دارد و امکان و زمینه اختلاف هست، از درگیرى و اختلاف قومى و مذهبى پرهیز مى‏کنند. دشمنان این را نمى‏پسندند. جنگ شیعه و سنّى براى دشمنان اسلام خیلى قیمت دارد. اختلاف و تفرقه میان امّت اسلامى موجب مى‏شود که معنویت، طراوت، قدرت، شکوه و عظمت ائتلاف ملى شما را در هم بشکند و همان‏طور که قرآن فرموده است «و تذهب ریحکم».
امروز بنده از گوشه و کنار عالم اطّلاع دارم. همان دستهاى استعمارى که در طول قرنهاى گذشته سعى مى‏کردند بین شیعه و سنّى اختلاف ایجاد کنند، امروز هم تلاش مى‏کنند براى این‏که بین شیعیان و سنّیان، کینه و برادرکشى و اختلاف به‏وجود آورند. شما مردم هوشمند باید مراقب باشید. شاید یک عدّه خیال کنند که ایجاد اختلاف به نفع مذهب آنهاست، در حالى که اشتباه مى‏کنند. هر کس داراى هر مذهبى است، به عقاید و ارزشهاى خود احترام مى‏گذارد و این حقّ اوست. اما این احترام گذاشتن نباید با اهانت به ارزشهاى جمعیت دیگرى همراه شود که در اعتقادات با آنها موارد اختلافى دارند. ما متّفقاً به یک اسلام، به یک کعبه، به یک پیغمبر، به یک نماز، به یک حج، به یک جهاد و به یک شریعت معتقدیم و عمل مى‏کنیم. موارد اختلاف به‏مراتب کمتر از موارد وحدت و اتّفاق‏نظر است. دشمنان اسلام مى‏خواهند بین شیعه و سنّى، نه فقط در نقاطى از ایران بلکه در همه دنیاى اسلام، اختلاف بیندازند. من خبر دارم که تلاش مى‏کنند. اتّفاق‏نظر برادران مسلمان و همراهى آنها با یکدیگر در دفاع از اسلام و نظام اسلامى به این ملت و به این کشور و نظام قدرت مى‏دهد. تا امروز هم همین را ثابت کرده‏اید. در بین شهداى این استان، صدها شهید در زاهدان، صدها شهید در زابل، صدها شهید در ایرانشهر و در نقاط دیگر هم شیعه و هم سنّى هست و خون اینها در جبهه با یکدیگر مخلوط شد. چرا به جبهه رفتند، چرا جنگیدند و چرا از مرزهاى ایرانِ عزیز دفاع کردند؟ چون ایران پرچم عزّت اسلام را در دست دارد و اسلامى است. امروز ایران عزیز مظهر اسلام است. هر کشور دیگرى در دنیا این پرچم را بلند مى‏کرد، ما در هر جاى دنیا که بودیم به آن ملت و کشور احترام و تعظیم مى‏کردیم. اما این پرچم را ایران اسلامى بلند کرد و این افتخار مال ملت ایران است. در همان وقتى که همه دستگاههاى قدرت بین‏المللى علیه اسلام تلاش مى‏کنند، این ملت با مجاهدت، وحدت کلمه و شجاعت مثال زدنى خود توانسته است نام اسلام را بلند کند. این را همه باید قدر بدانند. همه باید قدر ایران اسلامى و اسلام عزیزِ قدرتمند را بدانند.
مسأله‏اى که امروز جزو مسائل همه ملتهاى مسلمان است، حضور تجاوزکارانه قدرتهاى فراملیتى و متجاوزان بین‏المللى در منطقه است. این یک ابتلاى بزرگ براى ملتهاى این منطقه است. دیروز به بهانه‏اى ملت افغانستان را زیر فشار قرار دادند و امروز به بهانه‏اى دیگر ملت عراق را به همان فشارها تهدید مى‏کنند. پس این شعار ضدّ جنگ، شعار صلح دوستى، حقوق بشر و طرفدارى از دمکراسى چه شد؟! آیا امروز دیگر مردم دنیا حق دارند قدرت مستکبر امریکا را یک قدرت دروغگو و مسؤولان امریکا را فاشیست و هیتلرهاى این زمان بدانند؟! صریحاً مى‏گویند منافع ما اقتضا مى‏کند که به عراق حمله کنیم و به‏خاطر حفظ منافع خود حمله مى‏کنیم. «هیتلر» هم همین حرف را مى‏زد و مى‏گفت که آلمان به فضاى حیاتى احتیاج دارد، لذا به کشورهاى پیرامون خود حمله مى‏کند و حمله کرد. امروز همه مردم دنیا هیتلر را یک فاشیست، یک متجاوز و یک قلدر زورگو و بى‏منطق مى‏دانند. من عرض مى‏کنم که به فردا نمى‏رسد و همین امروز مردم دنیا مسؤولان امریکایى را فاشیست، قلدر و زورگو و متجاوز مى‏دانند. دیدید در صدوشصت شهر دنیا تظاهرات شد و مردمِ خشمگین از رفتار امریکاییها به خیابانها آمدند! البته این اوّلِ کار است. اگر امریکاییها درگیر حمله به عراق شوند، مشکلات آنها را چنان احاطه خواهد کرد که آن نفع بلند مدّتى که از راه تسلّط بر خلیج فارس و عراق براى خود فرض و تعریف کرده بودند، به تهدیدهاى جدّى علیه نظام امریکا تبدیل خواهد شد. امروز مثل دیروز نیست که ملتها در مقابل قلدریهاى فراملیتى ساکت بمانند. امروز ملتها مى‏ایستند. ملتها و دولتهاى مسلمان جز با تمسّک به اسلام، وحدت کلمه، احساس عزّت اسلامى و شجاعت لازم نمى‏توانند این خطرهاى بزرگ را از خود دفع کنند. راه ملت مسلمان ایران - راه ایستادگى و شجاعت و قیام مقتدرانه و عدم تسلیم در مقابل زورگویى - تنها راهى است که در مقابل ملتهاى اسلامى قرار دارد، و این راه را اسلام به ما نشان داد.
پروردگارا ! تو را به‏خاطر نعمت بزرگ اسلام شکر مى‏گوییم، و شما مردم عزیز این ایمان عمیق اسلامى را در خودتان قدر بدانید.
عزیزان من! باید به اسلام عمل کنیم. عمل به اسلام فقط نماز و روزه نیست؛ نماز و روزه و حجّ و عبادت جزوى از اسلام است. رحم و عدالت، رسیدگى به خواستهاى عمومى مردم، خدمت به انسانها و مبارزه با شر و انواع فساد هم جزو اسلام است. اتحاد کلمه مؤمنان در مقابل دشمنان قلدر اسلام هم جزو اسلام است. «الّذین امنوا یقاتلون فى سبیل اللَّه والّذین کفروا یقاتلون فى سبیل الطّاغوت فقاتلوا اولیاء الشّیطان(2)». ما مردم خود را هرگز به جنگیدن دعوت نمى‏کنیم و هرگز به تعرّض و جنگ نسبت به هیچ ملتى اقدام نمى‏نماییم. اما مردمِ خود را به حفظ عزّت و شرف اسلامى و ایرانى، به رعایت موازینى که اسلام براى انسان مسلمان مقرّر کرده و به پیوندِ هرچه بیشتر دلهایشان با یکدیگر دعوت مى‏کنیم. همه زن و مرد باید در صف واحد باشند. زنهاى ما هم به فضل الهى در دوره حاکمیت اسلام مثل مردها در جبهه‏هاى دفاع از مقدّسات و ارزشها ایستاده‏اند. این جوانانى که در جبهه جنگ یا در مبارزه با اشرار و مفسدان اجتماعى و اقتصادى به شهادت رسیدند، پرورش یافته همین دامنهاى پاکند.
البته در این‏جا باید عرض کنم در بعضى از مناطق کشور ما از جمله در همین منطقه، نیاز هست به این‏که احترام، حرمت و کرامت زن بیشتر حفظ شود. زن بلوچ، زن مظلومى است: فرزند زیاد، ازدواج تحمیلى، فرزند تحمیلى و عدم فرصت براى بازیافتن خود و هویّت خود از جمله چیزهایى است که من در مدت اقامت در بلوچستان از نزدیک شاهد بودم. مردهاى بلوچ باید زنهاى خود را بیشتر ملاحظه کنند. زنهاى بلوچ همان کسانى هستند که این جوانان رشید را در دامان پاکشان پرورش دادند. زن بلوچ مثل مرد بلوچ و زن سیستانى مثل مرد سیستانى داراى کرامت و شجاعت و عزّت است و این عزّت باید حفظ شود. آنچه که امروز براى ما در منطقه سیستان و بلوچستان در درجه اوّل اهمیت قرار دارد، عمران آبادى و پیشرفت اقتصادى با ایجاد زیر بناهاى لازم، با باز کردن راه تجارت سالم و جلوگیرى از تجارتهاى ناسالم، با مقابله با اشرار و مفسدان، با تأمین آب در حدّى که ممکن است، با ایجاد صنایع، با کشف و بارورى و استخراج معادن - که این استان معادن خوبى هم دارد - و با توسعه کشاورزى و دامدارى است. امروز نظام جمهورى اسلامى این کارها را بر عهده خود قرار داده است. ان‏شاءاللَّه با کمک مردم و با سرمایه‏گذاریهاى دولتى و ملى این کارها باید بتدریج پیش برود. به نظر من، افق و آینده در سطح کشور و در این استان روشن است. امیدواریم که خداى متعال مسؤولان را توفیق دهد. من تأکید و سفارش زیادى کرده‏ام؛ باز هم ان‏شاءاللَّه از مسؤولان در استان و تهران پیگیرى خواهد شد که آنچه را وظیفه آنهاست، انجام دهند.
امیدواریم خداوند متعال این توفیق را به همه مسؤولان بدهد که بتوانند وظایفشان را در این زمینه - که بسیار هم مهمّ است - به انجام برسانند. من از همه شما مردم عزیز، از زنان و مردانى که در این‏جا اجتماع کردید و از عزیزانى که در طول مسیر خیابانها با آن زحمت و تراکم، استقبال و اظهار محبّت کردند، صمیمانه تشکّر مى‏کنم. امیدواریم که خداوند متعال پشتیبان همه شما باشد و دعاى حضرت بقیةاللَّه ارواحنافداه را شامل حال این استان و مردم آن گرداند.

والسّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته


کلمات کلیدی:

?بازدید امروز: (39) ، بازدید دیروز: (151) ، کل بازدیدها: (1172755)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ